Friday, April 4, 2014

And the list....

Once ko dh beli rumah, mmg duit ko laju je keluar mcm air. Tak masuk lg nafsu beli belah yg sukar ditepis. Nak makan sedap je pulak kan. Aku ni manusia jenis boros dan tak reti menyimpan. Tp sekarang dh ok sikit boleh manage duit. Nasib la dapat laki pandai control duit.

Kami pilih nak settled down kt Melaka sbb firstly, mmg laki aku jatuh cinta pandang pertama tgk design rumah. Dah dia pon kerja Melaka, harga pon ok lg masa tu bwh 300k so beli je la. Aku takpe ikot suami. Nnt dah pindah sana baru cerita lain. Hehe.

Wpon dpt kunci dah lama tp ktrg start renovate lambat. Well bkn la renovate besar-besaran. Just minor reno. Bila dah ada duit baru start pasang grill, beli hood,hob, oven dan pasang kitchen cabinet ngn plaster ceiling. So far byk habis kat dapur lah sbb aku cakap kt laki nnt aku yg akan bertapa kat dapur. KONON la kan. So aku nk dapur yg aku suka. Aku berangan nk ada island tp dapur aku x besar plus budget x mencukupi. So buat counter bar je. Semoga aku puas hati dgn outcome dia nnt. Bila dah confirm kitchen cabinet, timbul pulak masalah tiles dinding x cukup. Tak cover semua. Kang rompong apa pulak rupanya. Dah 1 hal kena cari tiles. Bukan senang nk cari yg sama sbb normally tiles utk perumahan ditempah khas. Rumah siap, tiles tu dah xde lg. Demi dapur idaman ktrg pecah yg sedia ada dan ganti yg baru. Tu pon makan bulan ok. Pastu piping lg, wiring lg. Phewhh i tell u, bukan senang leh masuk rumah camtu je. Lain la kalo beli mmg nak sewakan ke ape.

Lps tu bab lampu dan kipas. Aircond later sbb budget dah takde. Tu pon abes dekat RM3000.

Ok next on the list, master bedroom. Rumah aku ni jenis naik atas terus bilik. 1 bilik je. Tp ktrg buat 2 bilik. Tp dulu bengap x pandai tgk plan. Lps tu baru terfikir why not buat pintu access to the next room. So boleh jadikan as walk-in wardrobe. Tak sangka laki accept the idea. Tambah lg duit nk pecahkan dinding sket.

Next, furnitures. Baru beli divan ngn sofa. Tu pn sbb clearance sale. Lain2 hold. Tgh survey best price. Sampai mak aku cakap "tak abes2 survey". Dia ingt barang nak beli ratus je kot. Huhu. Fridge ngn washing machine baru bayar depo. Lock price dulu.

Langsir, carpets, tv rack, autogate, rumput carpet semua nak kena buat. Ok autogate tu maybe boleh hold. Huiii nasib baik pinggan mangkuk periuk kuali semua dh ada. Kalau la bonus H*p mcm bonus m*bank mmg petik jari semua settle. Haha berangan padehal x reti menabung dari dulu.

So sekarang kami buat slow2. Settle one by one. Nk buat semua mmg makan pasir la nnt. Huehuehue.
Ok tu je bebelan. Semoga kami dapat siapkan semua before puasa. Amin.

Till then,xoxo!



- Posted using BlogPress from my iPhone

2 comments:

  1. Lama x komen sini. Ke x pnah komen? Kui*kui*kui*kui* Untungla dapat rumah macam you pastu murah. I pun actually nak duk jauh dari KL tapi 5rz x nak. I x suka duk KL atas sebab peribadi. Hehe. Ok bestla nnti ada walk in wardrobe. I think semua perempuan pun nak walk in wardrobe tu tapi I x mampu nak buat sebab rumah kecik. Yaa slowly but surely, macam yang you cakap dalam twitter. Hehe. Ok habis dah aku komen!

    ReplyDelete
  2. Wehhh aku setuju memang rumah baru banyak pakai duit. Aritu aku rumah kondo je n nak sewakan je pon. But still fikir grille, lampu, langsir, perabot (sbb sewakan partly furnished) and later on, kitchen cabinet (sbb kabinetori tenant aku ranapkan).. Ini kan lagi ko, nak dok sdiri. Slow2 babe. Do the best u can, nanti mesti puas hati.. Gahh bestnya ada walk in wardrobe!

    ReplyDelete