Thursday, May 30, 2013

All in one

Selamat hari Khamis. Harini aku work from home sbb ayah aku tak sihat so kesian lak kat ibu nk jaga Safiyya sekali. Oleh itu aku agak lapanglah kiranya sampai leh fikir nk cerita apa kt blog harini. Byk benda dlm kepala otak aku sebenarnya ni. Duit,rumah,anak,stock susu,makan.eh?

Rumah:

Ktrg dh dpt latest mail psl progress rumah. Dh 75% siap. Lantas aku fikir mana nk cari duit nk buat kitchen cabinet.huahuahua.Walk-in wardrobe adalah idaman tp lom mampu nk buat lg. Buat mana yg penting dan mampu la dulu.Tp asek fikir nk masak kt dapur sendiri nnt. Dapur yg lengkap dan cantik. Awwww! :p





-pictures are from Google

Safiyya:

Cerita anak pulak. Safiyya dh 8 bulan 3 minggu. Belom pandai merangkak mahupun duduk sendiri tp kalo aku dudukkan dia mmg tegap. Tak jatuh. Angkat bontot pn kadang2 je. If aku letak barang jauh pn dia x pedulik sgt or dia akan bergolek smp la kt barang tu.haha.

Makin kuat mkn dan menyusu. Dia suka mkn apa saja bubur nasik yg dicampur serbuk ikan bilis. Tak suka sgt mkn manis giler selain coklat dan aiskrim. Bg biskut farley pn dia mcm nk tercekik. Minggu lps dh start mkn bubur nasik+ikan tenggiri+broccoli+carrot dan bubur nasik+ayam+broccoli+kentang. Both pn letak serbuk bilis n extra virgin olive oil. So far takde allergic. Anak aku allergic panas je. Kalo panas berpeluh confirm naik ruam kt muka. Kemain kau nak.

Safiyya pun dh pandai minum guna straw masa awl 8 bulan aritu. Aku siap belikan botol air yg guna straw cap little bean kat Manjaku. Pandai pegang botol susu sendiri jugak. Comel je tp malangnya botol Pigeon takde holder. haih.



Dah pandai nk keluar berjalan. Itu dari dulu sebenarnya. Bakat mommy diwarisi nampaknya. haha. Kalo dia siap dlu confirm aku xleh buat apa2 dgn tenang. Dia merengek je nk kat aku. So aku kena mandi bersiap dlu lps tu baru siapkan dia. If aku bwk dia kuar rumah lps tu nk msk balik amek barang confirm dia mengamok. haha.

Safiyya suka mandi dan tgk cermin. I guess most of babies mmg suka kot 2 benda ni. If lps mandi angkat je nk balut ngn towel sure menangis siap lentik badan. Kat cermin pn sama. huhu.



Apa lg eh? Oh dh pandai melambai. Kalo ckp byebye tu pandai la dia angkat tgn melambai. X sure dia phm ke x sbnrnya sbb kalo x babai pn kdng2 dia melambai. Xtau kt sape. Jengjengjeng.
Safiyya dh kenal org since she's 4 months. Smp skrg pn if ada aku dia mmg tanak ngn org lain. Even daddy dia amek pn menangis. Unless bwk die g jln ok la kejap. hehe.

Safiyya suka tgk video kt youtube from hooplakidz especially incy wincy spider,bingo,mary had a little lamb,i'm a little teapot and twinkle twinkle. Plng dia suka bingo ngn twinkle twinkle. Hehe. Tv x reti tgk sgt. Ada gak aku amek preview bbtv tp Safiyya x layan pn. Mainan fav pun takde. Apa aku beli sume dia campak2 je. Dia suka main bekas yg letak lotion,minyak telon,baby oil. Mmg leka kalo main lps tu sume nk masuk mulut.




Sleeping pattern tak byk sgt ubah. Safiyya mmg takde prob tdo mlm. Skrg ni dia akan berjaga dari kol 5 ptg,lps mkn,mandi dia main puas2 smp kol 8 mlm lps tu dh menguap2 tp still tanak tdo lg. Slalunya aku df je atas katil,bilik gelap aku bkk lampu bedside table,bg tgk video2 fav lps tu baru dia tdo smp pg. Kalo dia jaga pn nk nenen je lps tu tdo blk. Ada la 2-3x jaga tp aku dh biasa. Kalo x jaga tu yg aku pelik. Pastu confirm kol 6-7 pg bgn. Weekend lmbt sket mcm tau mommy n daddy x keje. hehe.
Skrg ni rutin pg2,sblm g keje aku kena bwk dia dok dlm kete dlu bg dia pegang stereng. Lps tu if ibu aku amek dia xde la nangis. hehe.

Kerja:

So far, i like my new job. Not because of new salary sbb gaji aku tetap sama cuma aku dh x perlu keje mlm. Office hour and i have 2 days on weekend to spend with my family. Kerja skrg x susah cuma sedikit leceh tp still ok. If Safiyya x berapa sihat aku boleh work from home. Tu la yg bgsnya sbb cuti aku dh takde.

Susu:

Aku rasa setiap bulan akan ada 1 masa yg susu aku akan low in production. Nk kata period, no aku still tak period lg smp skrg. Buat aku makin stress bila Safiyya dh kuat menyusu tp stock susu x byk. Dh try bg susu dumex but as usual she refuse to drink. Ibu aku cter dia siap mengamok nangis tanak pastu agaknya dia haus dia minum la sket fm dlm 1oz but then dia muntah melambak. Poor baby. Skrg tgh cuba kerapkan mengepam. Dulu 2x skrg buat 3x. Alhamdulillah kalo dulu dpt la plng byk 13oz per day now dh leh dpt plng byk 16oz. Cuma skrg aku risau time nk puasa tak cukup susu. Maybe aku patut selang seli or time puasa tu takyah g keje. Ntah la. Harap rezeki utk Safiyya masih ada. Amin.

Tu je lah buat masa ni. Till then,xoxo!

5 comments:

  1. 1. i vote kitchen no.1 . tp rumah kau banglo. buat dapo besar xde hal lah. lainla aku pye teres dua tgkt je.huhu.xle nk beso2 sgt kakakaka

    2. pergh demand safiyya, nk ekon je.haha.hannah so far ok kalau panas.tp peluh2 tu yg kesian aku pasang je ekon siang mlm.hlg peluh aku ttup huhu

    3. byk nyaa interest dia. hannah lyn upin ipin,abc songs,twinkle2 n Oasis indahnya iman, yg tu plg fav.haha. apsal xtau bbtv bole preview free aaa.alaa.nvmind la hannah bkn minat pn dan aku xnk kenalkan sbb nt abis tv xdpt tgk citer lain kalau dia pndai demand nk tgk rngn dia keh2.mak kejam

    ReplyDelete
    Replies
    1. lg besar kitchen cabinet lg byk uwang nk kena labur.hahaha.
      safiyya mmg.kalo panas dia mengamok xleh tdo ok.
      itu je la yg dia suka.bukak mickey mouse ke upin ipin ke x layan.haha

      Delete
  2. pandainya safiyya minum pakai straw! dia memang suka minum air masak ke? i tak terfikir nak ajar pakai straw lagi pasal minum pakai cawan tu pun dia dok luar menyembur sebab tak suka air masak..hehehe...

    samala alergic panas..kalau tidur tu padahal bawah kipas tapi rambut and leher berpeluh sampai basah bantal..aircond je baru dia ok sabajelah..

    banyaknya susu u sampai 16 oz sehari..alhamdulillah banyak rezeki Safiyya...me on the other hand macam dah nak takde ni..bila pam skang dapat 20ml je..sobsss

    ReplyDelete
    Replies
    1. xde la suka sgt.tp dia minum la gak.bg pakai straw lg byk dia minum.hehe
      kalo dia panas btul mmg naik ruam merah2 kt leher dia.huhu
      alhamdulillah.ada masa je dpt 16oz tu.kalo x dlm 11-13oz je.huhu

      Delete
  3. i suka kitchen no 3 fuh tak klua rumah pun takpe dapur camtu haha

    amboi safiyya puteri lilin tau tak boleh kene panas haha i plak alergik tak boleh sejuk habis gatal gatal -___-"

    ReplyDelete