Tuesday, November 18, 2014

Spaghetti aglio olio

Sbb menu ni sedap maka aku pon salin resipi utk rujukan masa depan. Haha poyo. Ni utk 8 org makan ye.

1 packet n half spaghetti (rebus letak garam, olive oil sikit dan toskan)

Butter (2 tbs)
Olive oil
Garlic (cincang halus 5-6 ulas)
Sotong (rebus kemudian diperap kejap ngn garlic,oregano,chili flakes)
Italian herbs
Oregano
Garam
1 kiub ikan bilis
Air (aku amek air rebusan spaghetti dlm secawan)
Chili flakes (aku letak byk dlm 4/5 tbs sbb nk pedas)
Capsicum
Cherry tomato
Parsley

Cara buat ikut je turutan bahan-bahan. Panaskan butter sekali dgn olive oil.
Then masukkan garlic. Dh naik bau, masukkan sotong. Takyah tggu garlic garing ke apa. Hangit x sedap.
Masak sotong kejap je sbb dh rebuskan. Xyah tggu lama. Then masukkan segala perasa. Agak2 la yer.
Then masukkan air. Biar kejap.
Masukkan chili flakes, capsicum, tomato.
Then baru masukkan spaghetti.
Last skali parsley
Siap!

Aku dh buat few times spaghetti aglio olio ni tp this time aku follow resipi org cuma aku ubah sikit la n dia letak udang tp aku letak sotong. Hubs allergic udang so thats why. And to the result, semua org suka gila bila aku guna recipe ni. Pedas! Aku letak byk ok chili flakes tu. Haha. Taknak pedas boleh kurangkn chili flakes. Patut buat je 2 packet spaghetti tp sbb kuali rumah aku kecik takut x muat. Yg perasa tu semua main agak2. So ini la menu paling win last weekend. Hehe.


Till then,daaa!


- Posted using BlogPress from my iPhone

1 comment:

  1. belom penah lagi try resipi ni. asal nak makan jer terjah pizza hut huhuhuhu :)

    ReplyDelete