Wednesday, February 19, 2014

17 months

Dah lama lak rasanya x update milestone Safiyya. Setahun 5 bulan dah dia.

- 3 hari lps Safiyya dh start on formula milk. Campur susu. Masa aku kerja dia minum susu ilham. Bkn aku xnk bg dia susu badan tp dia xnak ebm aku. Maybe dia dh x suka rasa ebm tu. Last week mmg dia minum air ribena ngn oren sunquick je. Ibu bg dia stock susu aku dia buat main. Siap gesek teat tu kt lantai smp pecah ok. So ktrg suspect dia dh x suka la teat pigeon tu. Skali ibu ckp dia bg Safiyya minum susu dutch lady Amsyar 3oz abes. So aku pn decide nk try bg fm. Alhamdulillah dia nk minum. 1st day minum 8oz, smlm 12 oz sbb aku blk lambat. That's mean ok la bkn salah teat. Since dia minum fm tu, dia mcm kenyang sbb tido pon lama.
Nasib baik jugak dia nk lg direct feed. Sbb susu aku ada lg. Aku blk je terus die melekap. hehe. InsyaAllah niat nk bf tu mmg smp dia 2 thn. Selagi ada susu selagi tu bg.

- Pandai mkn sendiri guna sudu. Wpon ada yg terabur tp kuranglah banding dulu mmg lg byk jatuh dr masuk mulut. Dia suka mkn nasik ngn sup. Kalo ada benda asing tu mcm ayam,tauhu,carrot,fishcake ke dia rasa sket lps tu asing tepi. Byk sgt akal. Lps tu suka mkn spaghetti. Tak kira la bolognese or carbonara. Oh aku bg je dia mkn sendiri yg panjang2 tu. Mmg comot abes kalo dia mkn. 

- Suka minum air vitagen, ribena, jus kurma ngn oren sunquick tp anak aku ni jenis x buruk. haha. Makan sket minum pn sket. Kalo Amsyar bg apa pn abes. Safiyya mkn biskut pn sket je lps tu Amsyar amek. Roti pon cmtu.

- Sehari mkn at least 2x. Lunch and dinner. Breakfast x suka mkn. Kalo bg roti pn dia gigit sket je. Tp skrg ni dia mmg xnk mkn sgt. Mlm je mkn beriya.
- Kadang2 aku bg je dia mkn cadbury choc tu. Bg dia pegang sendiri dlm plastic. Byk gak dia mkn. 

- Skrg dh boleh berlari anak. Tp lom expert lg la. Kalo g jalan mana nk dukung. Dia nk turun berlari la konon lps tu buat sepah.

- Kalo tgk colors book, "black for telephone" trus tgn kt telinga mcm on phone ah. haha.

- Ptg2 bwk jalan luar rumah, tunjuk atas "beh beh". Bird sbnrnya. haha ok la dia tau benda terbang tu bird. Kalo fish dia sebut "ish ishhh". Janji ada bunyi. Kalo tgh borak ngn ibu sebut ayah, dia pn sebut ayah,yah yah yah. haha. Daddy pn kdng2 ada dddddd. Bangga gila hoi laki aku. So far tu je la dia tau. If suruh dia amek shoes die pegi la amek.

- Skrg bgn pagi, dia kejut kami ngn sebut ba-ba,ta-ta. ba-ba tu dia dpt dari lagu baba black sheep.haha.

- Bab ipad ngn iphone ni ssh sket. Pantang nmpk soh bukak. Tp anak aku mmg layan nursery rhymes je. Bukak mickey mouse ke barney ke mmg dia x layan. Ada mood dia layan la Hi-5,pocoyo ngn maya the bee kat disney channel.

- Sejak aku beli mini sofa tu, aku belikan drawing paper bg dia melukis and surprisingly dia layan pulak. Tp ada mood dia la. Ala dia conteng je bkn la lukis apa pon tp at least ada la activity dia. Nk try water color tp aku risau dia cop tempat lain lak nnt mengamok lak ibu kang.

- Dah pandai main sorg gak. Kalo dulu kena hadap dia main skali.

- Suka gila naik motor! Senyum kemain lebar kalo dpt g jalan naik motor.



- Bab tido sama lg. Paling lmbt tido kol 1 pagi tp jarang. Ada skali dua je kot. Siang tido 2x. 2 jam lbh gak. Mlm selalunya kol 11 baru dia tdo. Kalo ngntuk sgt 10 lbh. Dan Safiyya x reti tido sendiri lg. Mmg kena begayut baru tido. Nk train pon payah sbb dia bkn ada cot pon. So mmg dia co-sleeping ngn kami smp skrg. Dh wean-off nnt baru asingkan dia.

-Berat masa 16 months 9.1kg. Ok la mmg naik tp still ringan.haha. Tp bg aku as long as dia sihat biar la dia begitu. Vaccine pneumococcal pn dh complete 3 dose.

Safiyya mmg budak yg sgt manja. Ibu pn ckp cmtu. Tp skrg dh ok sket. Dia suka berkawan. Hehe boleh la start utk adik dia kot.bahahaha.











Ok la tu je, till then,xoxo!

No comments:

Post a Comment