Tuesday, August 13, 2013

Recipe: Non Bake Blueberry Yogurt Cheesecake

Amboi dh mcm terror sgt skrg nk update resepi. Haha. Tp benda sedap dan senang apa salah nya share wpon aku sendiri refer kat blog org lain. Thanks to blog Emi and Arni for the recipe!

Untuk base:

Biskut digestive 8-10 keping. Kalau suka biskut tebal buat double tp butter pn double yer
3 tbsp butter at room temperature. Kalo dlm peti ais tu keluarkan sejam awl. Same goes to cream cheese.

Hancurkan biskut dulu. Nk tumbuk boleh tp aku nk cepat blend je. Lps tu gaul ngn butter. Dh sebati masuk dlm loyang mampatkan. Nk nmpk cantik cake tinggi/tebal guna loyang sederhana jgn bsr sgt. Lps tu masuk peti sejuk 30minit - sejam.

Untuk cheesecake:

1 block cream cheese (250gm)
1/4 cawan gula
200 ml whipping cream
1 bekas kecil blueberry yogurt or plain yogurt
2 tbsp gelatin (larutkan dlm 1/4 cawan air panas)
Blueberry filling

Pukul cream cheese dgn gula smp kembang. Masukkn whipping cream dan yogurt. Dh sebati masuk gelatin. Pukul lg. Lps tu masukkn blueberry filling. Kacau guna spatula je. Aku guna 1 bekas utk filling sbb x manis pun. Tp korg rasa la dlu. 1 bekas tu dlm 250 gm. Aku beli kt Yummie bakeri Bangi. Lps tu tuang atas biskut base then sejukkn lg.

Untuk topping:

250 gm Blueberry filling
2 tbsp gula
1/4 cawan air
2 tsp lemon

Sbb takde lemon so aku xde la letak. Panaskan blueberry filling,gula dan air atas api kecil. Gula larut je tutup api. Tuang atas cake yg dh firm td. Budget dlm 2 jam lps tu la. Aku biar kek semalaman baru mkn. Hasilnya sedap sekali! Kalo korg x suka manis, topping tu xyah letak gula. Family aku suka. Kejap je dh tinggal sket. Selamat mencuba!






 
p/s: guna loose bottom cake pan lg senang so kek tu nmpk cantik je dan x leceh nk keluarkan dari bekas

Till then, xoxo!

1 comment: