Saturday, September 15, 2012

I am now a Mommy!

Haluu peeps! Nk amek kesempatan di kala tgh ada masa ni utk bgtau that i am now a mummy to a cute lil angel Aryssa Safiyya!
Born in hospital pantai ayer keroh melaka thru normal delivery on 12th Sept 2012 at 15:02pm. Berat 3.22kg dan pnjg 52cm.

So entri ni nk cter la pengalaman bersalin sehari sebelum ulangtahun kelahiran aku.
Air ketuban aku pecah area 5-530 pg 12th sept. Pg tu mmg aku rasa nk kencing mcm bese la kan. Tp aku baring rilex lg then air tu trus kuar. Kalo air kncing leh tahan kan ni mmg tak. Trus aku g toilet. Pastu aku buat rilex lg. Baring blk. Ha kau masa ni kuar melambak2. Abes tilam. Kejutkan laki, die pegang bontot rasa basah trus bgn n kejutkan kak ipar aku. Aku dh bediri masa tu mmg mengalir2 la air kuar. Kak ipar aku tgk n soh siap g hosp cpt. Aku pn g la mandi siap2. Abg ngn kak ipar aku dh bsng soh cpt sbb nk g hosp pantai bknnye dekat tp aku leh bertenang lg.
Kol 540 pg cmtu ktrg grk, laki aku mmg pecut ah. Ada dlm 25min je kot smp pantai. Masa dlm kete x byk ckp pn sbb dh riso.
Msk je labor room tukar baju n baring laki aku nanges. Riso gile takut x smpt. Aku masih lg bertenang sbb x rasa contraction lg. Then nurse seluk dlm kol 7 pg br bukak 2cm. Perasaan kena seluk ok wpon ada rasa nk tampar je nurse tu. Kol 755 pg start msk ubat berak. Serta merta rasa nk membuang tp yg kuar alahai sket je. Lps tu cucuk jarum kt tgn nk masukkn antibiotik sbb aku ada GBS infection. Abes je dia masukkn ubat tu trus aku muntah. Dh la x sempat nk pakai pad. Ngn air ketuban skali kuar kt bwh. Then diorg mskkn air pulak.

X ingt exactly kol brp contraction dtg tp dlm area 930 pg gitu. Mula2 mild je sakit. Doc Hanisah cek br bukak 3cm. 4 jam lg dtg cek blk. Masa ni doc confirmkan blk nk amek tak epidural sbb aku ada bgtau dia masa last checkup nk epi. Aku ckp "taknak". Ntah mana dtg kekuatan aku xnk amek epi. Doc bgtau nurse trus nurse tu ckp "alhamdulillah bgs dik,insyaAllah dik doa byk2 kt tuhan". Masa ni laki aku g mana tah. Dia masuk aku ckp x amek epi. Dia terkejut siap soh amek je kalo x tahan. Padehal sblm ni die yg x brp setuju aku amek epi. Man is so weird. Heh.

Dh confirm x amek epi nurse trus cucuk ubat tahan sakit kt bontot n bg sedut gas which both mmg x membantu pon. Haha. Tp amek gas tu buat lg cpt bukaan. Kol 1 seluk 4cm baru. Tp doc ckp bila contraction jd 5-6cm. Aku mula2 sedut bila sakit sgt je. Tp nurse ckp aku ni melawan sakit. Dia paksa aku sedut gas tu bila contraction nk dtg smp hilang. Doc dtg tgk "insyaAllah dpt ni bersalin normal". Estimation dlm kol 5ptg. Selain sakit contraction tu aku mmg x selesa sbb anak aku sgt aktif. Beralih2 je posisi dia. Nurse smp ckp "eh aktif betul budak ni".hihi.

Konon doc estimate kol 5 kn, kol 2 lbh aku dok ckp rasa nk berak. Masa dia seluk ni mmg aku rasa nk tendang je. Sbb time seluk tgh contraction. Sakit la hoi. Tp bila dia ckp dh 8cm bukak, omg this is it! X lama pon dr 8cm tu aku trus ckp "aaa rasa nk berak". Laki aku dh ckp cmne ni nurse dia nk berak ni. Nurse leh rilex2 lg ok. "aah kepala baby dh nk keluar la tu". Then br doc n bbrp org nurse lain dtg bg support. Ajar cmne nk teran. Tp aku still xleh tangkap lg cara teran yg betul. Dah sakit kan nk pk apa. Yg penting nk meneran ni jgn kuar suara sbb waste ur energy. Tgn pegang tumit kaki. Tarik napas dlm2 then push sepenuh hati smbil angkt kepala. Tp jgn angkat bontot! Time bila tah laki aku ckp boleh syg,u boleh buat,smbil nanges. Yes laki aku menanges lg. Last push tu mmg aku rasa ada benda keluar dan trus rasa lega. Trus doc tunjuk baby kat aku n soh ckp syukur alhamdulillah umi. Laki aku nanges lg. heh.

Dh nmpk baby aku senyum dan rasa lega amat sgt. Xleh nk kuar air mata aku wpon laki aku nanges beriye2.
Lps tu doc soh laki aku ikot nurse azankn baby. Doc nk kuarkn uri n jahit kesan gunting. Sakit gak die tolak2 perut aku nk kuarkn uri tu. Huhu. Part jahit pon xde la sakit sbb cucuk ubat bius. Aku tanya doc byk x jahit. Dia ckp "x sbb sy gunting sket je". Jahit pon kejap je. So ok la mmg lega semua dh selesai. Tp aku plng lama kt labor room sbb BP aku tinggi. Aku muntah lg. Efek amek gas tu agaknya. Siap tdo bagai dlm tu. Laki aku ckp yg msk sblm n slps aku sume dh kuar. Aku je plng lama.

Apa2 pon aku sgt bersyukur semua dh selesai. Eventho my baby kena tahan 3 hari kt ward sbb nk monitor ada GBS infection ke x but alhamdulillah she's a strong baby. Result darah clear means no infection. Syukur ya Allah. So please meet my lil angel Aryssa Safiyya binti Ezwan Azrin peeps!









Till then,xoxo!

- Posted using BlogPress from my iPhone

9 comments:

  1. Tahniah, selamat berpantang yea...

    ReplyDelete
  2. tahniah..berat baby tu..comel!! salam kenal :)

    ReplyDelete
  3. u r strongggggg umieeee. terer lah.besar tu 3kg sumting hehe.lg bsr dr my baby.happy belated bday too :)

    ReplyDelete
  4. YuhoOOo babe, funny sangat bace entry ni... :) Semua slaamt... and slamat berpantang kaw2 :D

    ReplyDelete
  5. ah tiba-tiba i plak rs nak menangis baca entry ni...haha..tahniah lg skali babe and selamat berpantang! Baby Aryssa, tggu aunty dtg okeh! :D

    ReplyDelete
  6. thniah again...hehe
    husbnd u cry2 eh..somi nadia rsenya xdenya nk ngis..bukan sensitive pon..haha

    ReplyDelete
  7. puan,
    sila bagi tips camne boleh beranak dengan senang. takde jahit @ koyak teruk. sudilah kiranya share rahsia :p

    i bagi award hati tisu kat husband u haha

    ReplyDelete
  8. tahniah babe! nampak flow u dipermudahkan je nak bersalin. alhamdulillah.baby juga besar dan sihat. take care, selamat berpantang, and happy belated birthday!

    ReplyDelete
  9. hai sis, Yana baru singgah sini..
    Comelnya Arissa Saffiya sesuai dengan nama nya. Yana baca pengalaman sis, phew rasa macam nervous je.. Tapi bab suami menangis tu, alahai, touching nya rasa

    ReplyDelete